Nieuws

• 1e dag van de International Waendel Walk Wellingborough

WAT KAN IK ZEGGEN ? MOOI, MOOI, MOOI deze 1e dag van de International Waen...

• Pelgrimsdag Pelgrimshoeve Kafarnaum te Vessem

Het was een prachtige dag vandaag! Voor het eerst dit jaar steeg de temperatu...

Meer nieuws

Wandelreis-Korea

SEOUL

Gisteren aangekomen in Seoul en een korte wandeling gemaakt. Een wandeling langs de rivier de Cheonggyecheon, welke dwars door de stad stroomt. Vroeger een autoweg was met een riool en nu een wandelparadijs waar vele mensen uit Seoul een wandeling maken en genieten langs de rivier. Waar ik ook grote vissen ook zag zwemmen zalmforellen ?

Hierna bezochten we nog de etenstalletjes op de Nightmarket, waar men heen komt als de markt gesloten is. Leuk gewoon in zo klein "restaurantje" of aan de kraam te eten een pancakes of vis met een rijstwijn. Een Mung Bean Pancake, deze pannenkoeken worden gemaakt van een bonenmaalsel en smaken hartig.

aflossing wachtTweede dag - Gyeongbokgung Palace

Dat ik de afgelopen dagen te weinig geslapen heb, merkt ik als ik pas om 8.10 uur wakker wordt. Tien minuten na de tijd dat we afgesproken hebben voor het ontbijt. Dus gelijk in de eerste versnelling en we kunnen toch gewoon op tijd vertrekken.

Ik merk dat ik plotseling veel last heb van mijn knie, dat was gisteren begonnen en hab moeite met traplopen.

We wandelen over een gedroogde vismarkt vlak bij ons hotel naar de metro waar we mee naar het Gyeongbokgung Palace rijden.

Hier maken we de militiare excercitie training en de aflossing van de wacht mee.

Bezoeken een paar musea waar onder het National Folk Museum waar je goed inzicht krijgt van hoe men leefde in Korea. We krijgen een uitnodiging om een trouwerij mee te maken. Echter dan moesten we nog ruim een uur wachten. Dus we zijn verder gegaan.

Maken een demonstratie van een oude Koreaaanse vechtsport mee,

Deze kunst wordt aangeduid met Taekgyeo en bestaat ook tegenwoordig nog als een opzichzelfstaande vechtsport.
We maken een wandeling over het Square waar een liefdadigheids Vlooienmarkt bezig is en eten kip in een kiprestaurant.

Hierna wandelen we weer langs de stroom naar ons hotel.

Na even wat dingen na gekeken te hebben besluit ik nog even naar buiten te gaan om scheerspullen (was ik vergeten) en pijnstillers te halen.
Maar de apotheek is gesloten, maar zie een bordje massage. Dus neem een massage maar had het Koreaans niet goed gelezen. Uiteindelijk kreeg ik een massage van 2 uur en 40 minuten eerst een massage droog door een masseuze en daarna kwma een andere die mij een oliemassage aan. Dit allemaal met een soort joggingspak aan.
Het is dan ook bijna 24.00 uur als ik klaar ben met de massage. Vlug naar mijn bed.
Omstreeks 03.30 uur wordt ik wakker en kan zia mijn app Ziggo de Formule 1 bekijken. Wat spannend vooral de laatste inhaal van Verstappen in de allerlaatste ronde, van de 16 plaats naar de derde plaats. Wil ook de huldiging nog even zien en plotseling zie ik Verstappen zonder pet 3e plaats vertrekken. Het blijkt dat zijn plaats hem wordt ontnomen door een overschrijding van een bepaalde lijn. Balen, maar goed een vierde plaats is ook mooi.

Daarna nog even een dut gedaan en nu naar het ontbijt, dat ik niet weer te laat ben.

Derde Dag Bongeunsa Temple - 63City tower

Onze tweede volle dag in Seoul hebben we gebruikt om eerst een bezoek te brengen aan het bij Dongdaemun Design Plaza. Dit futuristische gebouw ligt bij het metrostation en huisvest onder andere een museum. Het gaat ons om de architectuur, dus we zien hem alleen van de buitenkant.
Een veld met witte kunstbloemen, die in de avonduren met led lichtjes worden verlicht. Een aantal opgravingen en een piano.

Witte boeddhaDan wandelen we terug naar de metro om met de metro naar de Bongeunsa Temple in Gangnam te rijden, een traditionele en belangrijke boeddhistische tempel in Seoul. Op het moment dat we er zijn zijn in alle tempelgebouwen een dienst bezig. Via de luidsprekers hoor je het over het hele terrein. Dus de gebouwen kan je nu niet betreden, tenminste als je niet met de dienst mee wilt doen.
Een imposante tempel met een inmens groot wit Buddha beeld die over de stad uitkijkt. Je kan hier rustig een tijdje ronddwalen.
We bekijken een foto tentoonstelling en krijgen gelijk thee aangeboden.

Hierna verlaten we de tempel gebruiken een broodje en koffie op de derde verdieping van een koffiezaak TomnTom.

Daarna nemen we de metro naar de 63City tower een gebouw waar je van 264 meter over de stad kan kijken. Boven is een Art museum wat wel leuk is en daarna bezoeken we het Aquarium, welk ook onder in het bebouw gevestigd is. Hier zien we het voederen van otters, vermakkelijk hoe brutaal deze beesten vragen om voeding. We zien een duikster de roggen en andere vissen voeden. De zeemeerminnen missen we, maar die kunnen niet ze lang onder water blijven ;-)

Hierna wandelen we naar de oevers en maken een vaart over de Hanrivier. Niet lang, maar we hadden geen zin om 3 en half uur te wachten op een langere vaart. We sluiten deze dag na terugkomst van de boot met een uitstekend buffet met inclusief wijn en koffie in het restaurant van deze rondvaarten.

Vierde dag - Korea National Folk Village

Na het ontbijt zijn we een ruime twee uur zoet om ons te verplaatsen van ons hotel naar het Korea National Folk Village, ligt wat buiten de stad en zullen er met de metro en bus er heen gaan. Buiten dat een openluchtmuseum is worden er ook diverse shows opgevoerd.

Na de kaartjes gekocht te hebben gaan we eerst uitgebreid lunchen en wandelen rustig door het park naar de eerste show.
Van muzikanten en dansers, gewelidig hoe ze de linten zo mooi kunnen laten draaien op hun hoofden.

Dan een optreden op het koord ook dit zal ik hem niet na doen.
Dan een stukje paarden acrobatiek geweldig om te zien.
Je krijgt het idee van een aantal kozakken op hun paarden.

De trouwerij is nogal wat langdradig, maar dat kan natuurlijk ook wel komen dat ik hem meerdere malen gezien heb.

Hierna rijden we met een andere lijn terug en dat was toch wel een ruime kwartier korter.

Fortress Wall SeoulSjaan zoek het hotel op terwijl wij nog een wandeling willen maken in de avond over de Fortress Wal van Seoul.
De beschrijving op internet leek erg eenvoudig, helaas klopte niet geheel en na wat welgemeende hulp van allerlei voorbijgangers wereen we toch een richting op gestuurd.

Plotseling schoot mij een bordje te binnen wat op het park leek en inderdaad deze bracht ons via een trap op de oude stadmuur.

Zodoende konden we met een mooi gezicht op de stad de route over en langs de muur wandelen. Afgesloten werd er in cafeetje, die ons steeds weer van allerlei versnapperingen voorzag. Was blij dat we de route toch gevonden hebben en donderdag zullen we nog een traject bij goed weer gaan wandelen.

Vijfde dag - Palace - Bukchon Hanok  - Seoul Tower

Bukchon VillageDeze dag hebben we weer een vol programma en beginnen met een rit naar het metro station Anguk. En wandelen naar de wijk Bukchon Hanok Village.

Bukchon Hanok Village weerspiegelt 600 jaar van Seoel's geschiedenis. Het dorp ligt tussen Gyeongbokgung Palace en Changdeokgung Palace, en zijn straten zijn bekleed met traditionele Hanok. Niet gecreëerd voor toeristen het is een woonwijk bewoond door Seoulites.

De huisjes bestaat uit vierkant met een binnenplaats. Vanaf een derde verdieping van een van de huizen hebben we een mooi uitzicht over de daken.

Op een terrasje gebruiken we onze lunch in een broodzaak met vele lekkernijen.

Vervolgens brengen we een bezoek aan Changgyeonggung Palace. We hebben geluk, want de 4e woensdag van de maand is de toegang vrij. We kunnen gelijk aansluiten bij een Engelstalige gids, die boeiend verteld over het paleis.

Brengen daarna zelfstandig een bezoek aan de Secret Garden, waar wel toegang voor betaald moet worden. Vele waterpartij en prieeltjes zijn er over het gehele terrein. Een aantal gebouwen deed dienst als bibliotheek voor de keizerlijke familie, maar ook nu zie je overal boeken staan. Zodat je als tenminste Koreaans kent een boek kan lezen.

In de metro zien we aantal kunstschilders, die portretten op de muur schilderen.

Hierna pakken we de met naar Mansangol Namsan Village, waar je een aantal huizen kan bewonderen van de gegoede burgerij. Totaal anders dan de wijk waar in de ochtend waren.

Via de tuinen erbij klimmen we naar een wandel/fietspad welke tegen de berg van het Nansan Park ligt. We hebben weer een mooi uitzicht op de stad en moet later wat afdalen voor het dalstation van de kabelbaan.

Seoul TowerBoven aangekomen eerst ons diner. Het restaurant is vol, maar we krijgen vier plaatsen direct voor het raam in een rij. Maar wel met een geweldig uitzicht op de onder ons liggende stad.

Na de maaltijd met de lift zoeven we naar de N(amsan) Seoul Tower De top van de toren ligt op bijna 480m boven zeeniveau, waaronder de Namsan Mountain (243m) en de eigen hoogte van de toren (236,7m), waardoor het een van de langste torens in de Oriënt is.

Apart is het voor de heren om even het toilet te gebruiken, want terwijl je de planten water geeft heb je een prachtig uitzicht op de omgeving

Dan zit er ook deze dag weer op vermoeid, maar vol nieuwe indrukken zoeken we ons hotel op.

Morgen gaan we een stuk wandelen over de Fortress Wall ben ook erg benieuwd en kijken hoe ver we komen

Zesde dag -- City Wall van Seoul

Vandaag een echte wandeldag we wandelen de hele dag over en langs de City Wall van Seoul. Er moet behoorlijk geklommen worden, we hadden vele trapjes.

Een gedeelte moesten we ons eerst registreren en kreeg een badge met nummer waar mee we dat gedeelte konden bewandelen.

City muur SeoulVele wachtposten met er in 1 of 2 militairen, daarnaast onderweg nog velen "stewards" (met oortje, mes, walkie talkie), die zorgde dat je niet fotografeerde wat niet mocht.

Maar een erg mooie tocht. Bij de controlepost aan de andere zijde van het militaire gedeelte kregen we nog een mooi sjaal van de City Wall, omdat we uit Nederland kwamen.

Op het einde zien we ook een bordje met Nederlandse Ambassade en we hadden wel trek in wat te drinken.
Dus naar de 10e verdieping, helaas was de ambassadeur niet aanwezig wegens dienstreis. Maar de Koreaanse secretaresse zocht iemand anders op die Nederlands sprak.

Nu wat te drinken werd het niet maar we kregen van hem wel allemaal een pin met de Nederlandse en Koreaanse vlag.

In een kleine etenstent in het station de "dorst" gelest, daarna even douche in ons hotel. Wat voortreffelijk was ruime kamers, elke dag aanvulling van koffie, water e.d. Het ontbijt is goed, maar niet overvloedig. Om de dag een ei, of een worstje.
Maar goed we zijn in Korea.

Daarna zoeken we de wijk Itawon nog even op om in de Guinness bar Fish and Chips te eten. Nu een porties was ruim genoeg voor twee personen, dus daar moet ik toch volgende keer rekening mee houden.

Morgen staat de DMZ (Demoniseerde Militaire Zone) op het programma. Dit doe ik samen met een groep van mijn wandelvriend Jago Mulder. Daarna rijden we naar ons hotel in Wonju voor het tweede gedeelte.

Zevende dag - bezoek DMZ

Vandaag een bezoek DMZ daarna naar Wonju
Om 8.15 uur worden we van ons hotel afgehaald en met een busjes gezamenlijk gaan we naar het DMZ. We hebben hier de bus van 10.30 uur dus hebben voldoende tijd om wat foto's te maken bij de trein en de brug.

beschotyen locomotiefAls om 10.30 uur de bus vertrekt krijgen we eerste en checkpoint, waar de paspoort en de lijst gecontroleerd worden. De eerste stop is bij het Dorsan station. Een nieuwe station, die gebouwd is om te dienen als grens station als de lijn tussen zuid en noord open zou gaan. Als dat zou gebeuren kan men van Seoul tot Amsterdam met de trein. Maar maar dat zal voorlopig wel een droom blijven.

We maken een stop bij de Dora Observatory, waar we in de verte Noord-Korea met hun vlag en die van Zuid-Korea zien liggen. Ook hoor je propaganda muziek, maar of dat echt van Noord-Korea komt of gesuggereerd wordt kan ik niet bepalen.

De 3e infiltratietunnel is een tunnel die Noord-Korea had gegraven om binnnen te dringen in Zuid-Korea. De Noord-Koreanen waren ondergronds zover gevorderd dat ze slechts 44 kilometer van Seoul zaten, meld de brochure van de tunnel, die door de Zuid-Koreaanse overheid al jaren als toeristenattractie wordt gebruikt om het publiek de duistere plannen van het noorden te tonen. De tunnel is zo breed dat er binnen een uur dertigduizend soldaten doorheen zouden kunnen. Het kwam er niet van: in 1978 werd het project door het Zuid-Koreaanse leger ontdekt, waarop de Noord-Koreanen hun ondergrondse geploeter moesten staken. Pyongyang zei dat het geen infiltratietunnel was, maar een gang voor een nieuwe kolenmijn die wat uit koers was geslagen.

De wandeling door de tunnel komt de helm erg goed van pas, want de hoogte van de tunnel is vaak niet hoger dan 158 cm.

Nadat we teruggekeerd zijn gaan we naar Wonju en daar na de kamers betrokken te hebben gaan we eerst naar de Ring de Bell ceremonie. Altijd een leuk plechtige activiteiten. Waarbij we met zes personen drie maal met een grote houten stam tegen de Vredesbel aan slaan.
Vooraf krijgen we thee en koekjes aangeboden en wordt er muziek gespeeld op speciale instrumenten.

Dan met de bus naar de Friendship Diner Party.

Geweldig hoe ze dit voor elkaar hebben een leuk show en erg goed buffet en voldoende drinken. Mijn Russische vrienden uit Vladivostok zijn er ook en was een leuk weerzien.

De stemming in de bus zat er ook goed in.

Achtste dag -Eerste wandeldag IML-Wonju

Om 09.10 uur vert rekt de bus vanaf ons hotel naar de start in het Stadium. Eerst even melden en de naam op de "startnummers" zodat men kan zie n waar je
vandaan komt en je naam.

Start 20 kmDaarna de warming-up en worden de voorlopers voorgesteld, waar je tot einde bebouwde kom achter moet blijven.
Hier na mogen we weg onder toezicht van een aantal notabelen, als we los worden gelaten van de voorlopers hebben ook de binnenstad achter ons en wordt het landschap steeds vriendelijker, natuurlijker.

De nieuwe spoorbaan, die gebouwd is voor de Olympische Spelen is gereed en kan me nog goed herinneren hoe een drie jaar terug een brugdeel door een trein vooruit werd gelegd.

In een café op een hoek neem ik een drankje en ben weer op pad, want wil naar het Korea Monument altijd een plechtige gebeurtenis.

Ik versnel mijn pas en draai een hoog tempo, maar zie op een moment dat het wel eens er krap kan worden. Onderweg zie ik nog een slang. Langs de weg kronkelen, die toch even op de foto gezet moest worden.

Als ik bij de laatste rustpost kom en ook mijn mede wandelgenoten zie, weet ik dat we het niet zullen halen de tijd van de bus. Het is niet anders, maar als de afstand langer is en men later laat starten is het normaal niet mogelijk om op tijd aanwezig te zijn. Alleen als je de vroege start van de 30 km als 20 kilometer wandelaar mee start.

Vanavond hebben we een Koreaanse BBQ gedaan. Altijd leuk.
Drie nonnen zaten naast ons ook te bbq en hadden een leuk gesprek er mee. De non op de foto werkt in Zambia en was voor vakantie terug in Zuid-Korea. Nu samen met twee zusters (familie) uit eten. Het verbaasde mij een beetje dat ze haar arm om mij sloeg.
De andere twee wilden niet op de foto.
Bij terugkomst in hotel trof ik de Russische groep. Die waren naar het Korea monument geweest, helaas hebben wij dat niet gehaald.
De 20 was 25 km en de start was niet om 10 uur en we moesten het eerste stuk achter voorlopers blijven.

Negende dag - IML-Korea Wonju tweede dag

Ook van ochtend is het dat weer om 9.10 uur dat onze bus vertrekt van het hotel.

Na de gebruikelijke warming-up mogen we van start. We wandelen vandaag door de stad langs de kanalen.Deze zijn bijna allemaal uitgevoerd met vistrappen.

ijsje onderwegOnderweg maken we een stop bij een Paris Baquette en laat me verleiden voor een slagroomsoes. De rest houdt het gewoon bij koffie.

Dan vervolgen we ons pad weer door het buiten gebied, er hoeft niet zoveel geklommen te worden dan gisteren, maar vlak is het nu ook weer niet te noemen.

Ik kan ontspannen wandelen end at doen we dan ook want er staat niets op ons te wachten. Er is geen officiële afsluiting en ook dit jaar geen afscheidsparty.

W e vermaken ons aan het einde met de optredens en heb voor degene, die vorig jaar de zilveren en gouden bar moesten missen deze kunnen bemachtigen.

Erg leuk was de optocht die het terrein op kwam met de "Queen" en muziek op mijn Facebook page staat het filmpje er van. Natuurlijk wel even op de foto met de Queen dat mag wel als ook met een non op de foto ben geweest ;-)

Daarna gaan we met onze bus naar de Airport. Daar kom ik een onaangename verrassing tegen, die uiteindelijk beter uitpakt.
Ik had de kamers op de Airport besproken in de de vertrekhal. We konden daar tot 7 uur verblijven en omdat we toch om 10 uur zouden vliegen dacht ik ontbijt en inchecken dat kan prima.
Echter de ingang van het hotel is na de veiligheidscontrole en inchecken kan pas 3 uur voor de vlucht. Dus staan we in de vertrekhal maar kunnen niet in het hotel komen.

Vlug boek ik een alternatief het Premier Hotel bij de Airport, er gaat een shuttlebus heen en we kunnen snel onze kamers opzoeken. Voordeel was ontbijt inclusief en kunnen wat later opstaan.

De volgende ochtend even de foto's in het album plaatsen, net als ik wil afsluiten krijg een email de vlucht is 1 uur en 20 minuten vertraagd. Nu is het helemaal fijn dat we een ander hotel hebben. Kunnen we nog even de wedstrijd van de Formule 1 in Mexico bekijken. KLASSE MAX.

FOTOALBUM

Nieuws

• 1e dag van de International Waendel Walk Wellingborough

WAT KAN IK ZEGGEN ? MOOI, MOOI, MOOI deze 1e dag van de International Waen...

• Pelgrimsdag Pelgrimshoeve Kafarnaum te Vessem

66 643354939 Thailand (5 uur tijdsverschil momenteel)/+31652788806
  • Cafe Tsjoch Drachten

Cafe Tsjoch Drachten bruin café

Café Tsjoch is een gezellig en sfeervol bruin café in hartje van Drachten. Een café dat voor een ieder wat te bieden heeft.

Bezoek de website
  • De hele wereld verbonden via VoIP

Goedkoop bellen via VoIP

De Wandelsite

De Wandelsite wandelen Met een groepje van 7-10 mensen een wandeltocht maken? Meld je aan voor de gratis wandelagenda

• Wandelsportvereniging OLAT

wsv OLAT wandelsportvereniging

wsv OLAT OLATNieuws Ons nieuwsblad, OLATNieuws, verschijnt 11 keer per jaar. Maandelijks ontvangen de leden het.

Bezoek de website

Zoek een wandeling

Aanmelden wandelreizen

Aanmelden

Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN)

Wandelpaden OLAT

OLAT heeft in de jaren verschillende wandelpaden uitgezet, waar gidsen van verkrijgbaar zijn

Overzicht bekijken

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.