Nieuws

• 1e dag van de International Waendel Walk Wellingborough

WAT KAN IK ZEGGEN ? MOOI, MOOI, MOOI deze 1e dag van de International Waen...

• Pelgrimsdag Pelgrimshoeve Kafarnaum te Vessem

Het was een prachtige dag vandaag! Voor het eerst dit jaar steeg de temperatu...

Meer nieuws

Nieuw-Zeeland Zuidereiland

WANDELREIS NIEUW-ZEELAND - ZUIDEREILAND

San AntonioDit jaar vloog ik samen met Johanna en Arie vanuit San Antonio waar we de IML gewandeld hadden, via Dallas naar Christchurch.  Als we gearriveerd zijn in Christchurh kwam er achter, dat als je die kant op vliegt je de 25e februari overslaat door de datum grens. Dus geen #Emirates en #Qantas die er enige aandacht aanbesteden vaan mijn verjaardag. Toch heel iets anders als je een goldcard had zoals vorig jaar.

Maar goed we hadden geluk dat we twee uur eerder konden vliegen in San Antonio, daardoor hadden we in Dallas voldoende tijd. Twee uur eerder hadden daardoor wel een downgrade, maar de geruststelling dat de transfer ruimer tijd had was wel heerlijk. In Sydney moest volgens Dallas onze bagage ophalen en opnieuw ergens afgeven. wachten op onze vluchtMaar in Sydney verzekerde men dat we gewoon via de transfer verder konden gaan. Speciaal nog aan de transferbalie wezen vragen. Hier voegde Mies en Kees zich ook bij onze groep.

Maar in Nieuw-Zeeland werd mijn naam omgeroepen en bleken er 3 van de 5 koffers achtergebleven te zijn in Australië en zouden vanavond laat aankomen. Dus krijgen deze morgen in ons motel geleverd. Voor de nacht kregen een noodpakket met shirt, pyjama en toiletartikelen.

Verblijf Arthur PassDe personenbus is snel geregeld en konden op weg naar Jos en Catherine een Nederlandse familie die op Castle Hill een boerderij hebben.
maaltijd Castle HillsZij hadden voor een heerlijke lasagne schotel, salade en ijs met aardbeien gezorgd, welke in een mooie aparte staande woning lieten smaken.

Met een drankje er bjj hebben we nog even na getafeld Maar daarna sloten we onze luikjes.

Arthur Pas - Hokitika

De overnachting op de Arthur Pass in de Lodge was erg goed. Mooie ruimte en ruim, iets waar je zeker wel een aantal dagen kan vertoeven.

Castle HillsMaken een korte wandel door de Castle Hill Rocks.

Helaas geen Kea (een berg papegaai)  bij de handelspost en dan maken we een wandeling via de waterval naar de Hut van Jack, altijd een mooie wandeling.

liftstersRijden naar de Panncake Rocks en de Blowholes. Onderweg zie ik twee liftersters staan met zware rugzakken en ze meegenomen.
Zijn twee dames uit Duitsland en zijn aan het wandelen van het Noordpunt naar het Zuidpunt van Nieuw-Zeeland meer dan 2100 km door de bergen.
Het is de Te Araroa Trail, het mooiste, en langste wandelpad van Nieuw-Zeeland. Het pad loopt van Cape Reinga in het noorden tot Bluff in het zuiden.
Hun tent is aangevreten door een knaagdier km chocolade te bemachtigen en zit een gat in.
Er wordt veel regen verwacht de aankomende dagen, dus zocht een stad om de reparatie uit te voeren in Greymouth. Geef ze daar mijn rol Ductape en wens ze verder veel succes toe.

Blow holesDe Pancake Rocks verwondert altijd de deelnemers, helaas te laag en te rustig water voor een echte spuiter. Kan er twee kleine spotten.

Ons verblijf heeft nieuwe Chinese  eigenaars in, de andere is met pensioen gegaan. Was 9 jaar bij hem te gast.

Daar kregen we te horen dat de koffers niet aangekomen waren, maar als we onze appartementen in gaan staan er keurig 3 koffers. Dus we hebben alles weer.

Hokitika

Hokitikashanty townEen druilerige dag als we s morgens wakker worden. Daar men ook graag in Hokitika rondkijkt en ik de runderlappen moet stoven voor de hutspot. Laat ik ze eerst een bezoek brengen incombinatie met het Kiwi Centre en de Jadefabriek. Hopelijk is het 's middags beter voor Shaffy Town en de Hokitika Gorges. We duimen maar.

Gorges - Ross - Franz Joseph - Lake Matheson

Goed gegokt vandaag is het mooi zonnig weer. Bij de Gorges zoen we dat het goed geregend heeft, een kolkende modder stroom i.p.v blauw water.

Bij Ross de groep aan de wandelen gezet. Terwijl ik even de oude eigenaars van het motel opzocht Kay en Reunus. Daar ben ik tienmaal te gast geweest. Was leuk even samen koffie drinken. Ja langzaam zijn alle oude eigenaars met pensioen ook, die van Hokitika.

hari Hari craft shopHierna even stop bij het winkeltje in HariHari waar nog steeds dezelfde nu 74 jarige Catherina de toko draait. Een nieuwe opvolger valt nog niet mee. Winkeltje, huis en grond interesse laat het weten.

GlacierFranz Joseph Glacier kon je zien wat er het afgelopen de modderstromen hebben veroorzaakt. Het pad tot nabij de gletsjer is totaal weggevaagd. Net als stukken weg die we daar voor passeerde.

Als de rest de wandeling om Lake Matheson maakt neem ik de kamers in ontvangst. Als ik ze weer ze tegemoet wandel kom ik ze enthousiast tegen. Want de Mount Cook en mount Tasman zich hadden laten zien.

Na dat we gegeten hadden en nog even na de Glow Worms geweest en daarna nog een wijntje en dan dus het twaalf uur. Wel slecht internet hier.

Fox Glacier - Haast Pas

West CoastAls we in de ochtend naar de Fox Glacier willen rijden voor een wandeling kom ik er achter wat de aardverschuivingen, die vorig jaar hebben plaats gevonden te weeg hebben gebracht. Alle toegangswegen en paden zijn totaal verdwenen en alleen via de Glacier Valley Walk kunnen we nog bij een uitzichtpunt die in de verte een blik werpt op de Gletsjer. Zie dat ook de hangbrug verdwenen is, jammer dat ik deze voorheenwarm water niet al een keer bewandeld had.

Op de wandeling zie ik een warm water bron en ook een bordje dat de gletsjer vroeger in 1750 nog zover reikte. Er komt bij mij ook natuurlijk de gedachte op, als hier uit de grond warm water komt, moet er een warmte bron onder de grond zijn, zou daar ook niet een deel van de gletsjer mee smelten. Net als de aardverschuivingen en vulkanen, die in dit deel van de aarde veelvuldig voorkomen.

Op de terugweg namen we de Morraine Walk, die een leuke afwisseling gaf.
Daarna weer op pad voor een lange rit naar Wanaka.
De eerste tussenstop is bij de zalmkwekerij, altijd goed voor een boterham met gerookte zalm en een heerlijke Salmon Chowder .

Mouro Beach WalkDan maken we de Mouro Beach Walk, helaas zijn er ook nu geen pinguins op het strand. maar wel een leuke kleine Fantail, die mijn aandacht vroeg door voor mij te tjilpen en om mij heen te huppelen.

We maken ook nog een drietal stops bij enkele watervallen. Als we bij de Blue Poll arriveren, zie ik een totaal verandering. Een groot opgezette parkeerplaats en nieuwe aanlooproutes naar de Blue Pools. Zien nog even iemand van de hangbrug een plons in het water maken.

Het is toch al weer bijna 8 uur dat we bij ons mooie motel in Wanaka komen, jammer maar voor 1 nacht. Gaan snel uit eten

Arrowtown

Arowtown wandelingVia Cardrona, met nog een aantal oude autentieke gebouwen en hotel,  rijden we naar Arrowtown, waar we een mooie wandeling maken.
Wel worden we eerst even uitgedaagd, want het gaat steeds bergopwaarts. Maar dan hebben we ook een mooi uitzicht.
Even glooiend wandelen, waarna we over een smal pad met vele water oversteekjes naar beneden wandelen.

honkypoky ijs terrasBij terugkomst in de plaats heeft iedereen even de tijd om het plaatsje te bezichtigen. We nemen natuurlijk een test van HET ijsje van Nieuw-Zeeland hokey pokey , dat is vanilleiijs met daarin druppels honing.

brievenbussen QueenstownRond 15.00 uur rijden we even via straatje van de vele in alle vormen staande brievenbussen naar de Schotover, om te zien hoe de boten door kloof gaan.
We zien ook nog bij de brug een bumpy jump, de laatste van deze dag. Hierna staan er nog wat kilometers te rijden voor mij op het programma.
Want we overnachten in Omamara in een geweldig huis. Ook hier weer helaas voor 1 nacht.

Mount Cook - Lake Tekapo

clay cliffsNa het ontbijt nemen we met enige weemoed afscheid van ons schitterende verblijf in Omarama. We rijden naar de Cliff Clays en dan begint het te regenen, iets wat ik niet afgesproken had. Maar bij het uitstappen moesten toch wel de regenjassen/broeken aan.

Hierna rijden we naar de Mount Cook Village even lijkt het op dat het beter wordt, maar dat is dan ook maar heel even. We besluiten de wandeling daar te laten vervallen en alleen rond te kijken in het museum.

huis Lake TekapoWe zijn dan rond 15.00 uur in ons wederom prachtige woning in bij Lake Takapo. Zelf doe ik eerste een korte dut en begin aan de administratie. Terwijl de rest het plaatsje bezoekt en wat eet.

Het weer is ondertussen totaal opgeklaard en het is zelfs warm op het terras in de zon.

Lake Tekapo - Geraldine

Mount St JohnHet is vandaag weer schitterend weer voor onze wandeling op de Mount John Walk. We beginnen langs het meer dan weer stijgen dan weer dalen. Maar uiteindelijk worden we toch op proef gesteld met "klimmen". Helaas staat er wel veel wind, dus lekker boven op het terras zitten is er niet bij. Maar in het café achter het glas is heerlijk. koeienDan afdalen en rijden we naar de Ad en Anita Hendriks.

Twee jaar terug hebben we met Ad en Anita Hendriks een paar dagen samen opgetrokken, toen Angelien Snoek en Jo van den Wijngaard mee waren.
Ze hadden beloofd ons hun melkveehouderij te laten zien.
We zagen hoe de enkele honderden koeien in optocht naar de melkcarrousel gingen. Daar stagneerde het wel een beetje, want er bleek iets aan de carrousel veranderd te zijn en ook wij als kijkende bezoekers vonden ze maar vreemd. Een spoot dan ook bijna Johanna onder de mest.

wandeling ad en Anitawarm springHierna gingen we samen met Anita en Ad wandelen en daarbij vertelden ze veel over de bomen en de wandelpaden. Ze zijn zeer actief in het verenigingsleven. Zowel met het aanplanten van bomen, picknickplaatsen, maar ook voetbal, hockey e.d. Ik vond de paden buitenverwachting zo binnen in de plaats erg natuurlijk en mooi.

Daarna naar het motel, het was de koudste overnachting dat kwam ook dat er in de huiskamer geen verwarming te bekennen was.

BBQ Ad HendriksBBQ wandelclub"s Avonds hadden we een zeer goed verzorgende BBQ door Ad en Anita en enkele leden van de wandelclub. Uit de verhalen en de foto's zagen we wel dat ze niet voor een kleintje vervaard zijn. Met water doorsteken en bergruggen. Ze waren net terug met de heli van een paar dagen onderhoud van een noodverblijf in de bergen. Deze hadden ze opgeknapt en zaken bijgebouwd.

Was een leuke avond en van de heerlijk citroencake van Marijke hebben de volgende dag nog heerlijk van genoten boven op de Mount Plesant.

Christchurch - South Rim

South Rim Christchurchsouth rimWe rijden direct door naar de Gondola om de klim naar boven te beperken. Deze Gondola is vernietigd in 2011 en is vele jaren buiten gebruik geweest. In 2004 heb ik hier nog eens samen met de groep van Ben van der Velden de Internationale Tweedaagse van Christchurch gewandeld. Waarin de South Rim zat. Helaas is deze organisatie gestopt, daar ze geen IML erkenning konden krijgen.

Boven bezochten we eerst een kleine rit door het Timetunnel over het het ontstaan van de vulkanen e.d. Om dan aan onze wandeling te beginnen. Eerst via de Rim Craters walk naar Mount Plesant en de oude kustbatterijen uit de Tweede Wereld oorlog. Daarna namen we een smal pad, terwijl, een deel terugkeerde, namen we een afdalend pad, maar daarna moesten we een behoorlijke klim maken om weer boven te raken. Een mooie wandeling.

Van de berg gingen we via het Bridle Path, dit was vroeger de hoofd verbinding van de pioniers tussen de haven van Lyttelton naar Christchurch.

In de avond brengen we nog even een bezoek aan Christchurch waar we in een gezellig pub wat aten en als afsluiting Pavlova als dessert.

Christchurch - Kaukoura

tram christchurchIn de ochtend maken we nog een ritje met de tram, welke oorspronkelijk uit Philadelphia de USA komt. De bestuurster is gelijk onze gids, die rustig door het stadje heen rijdt. Een leuke ervaring, maar voor mij wel dat een langer verblijf in Christchurch niet hoeft.

seals kaikouraDan malen we de rit naar Kaikoura om naar het parkeerplaats te rijden. Vroeger lag het daar vol met zeehonden/robben maar sinds de aardverschuiving een aantal jaren terug is de bodem een groot stuk omhoog gekomen. Ze hebben dus andere plekken gevonden. De groep start de wandeling over de Kaikoura Walkway en tussendoor bezoeken we het schaapscheren.schaapsscheren

Daarna bleef een deel in ons verblijf is het motel, terwijl de moedige de ca 11 km, van deze wandeling als nog maakten. Het weer is prima maar er staat wel een stevig wind.

Als we gaan eten zie ik dat ook hier het Corona virus zich op de heren toilet verspreid heeft

De foto van Blik op de Weg

Na de stop in Blenheim rijden we verder. Ik rij achter een camper en we rjjden dus in een file achter deze camper aan. Als deze opzij gaat vermeerder ik weer snelheid. Als ik van het tegemoetkomend verkeer lichtseinen krijgt. Dus politie oppassen en ja hoor verder zie ik hem staan. Vlak er voor is een groen bord met een plaatsnaam, maar geen snelheid bord. Dus denk 70 km en ook zie ik een bord school, wat betekent in bepaalde uren 40 km.Ik een af en vraag wat voor dag is het? Zaterdag dus gelukkig niet te hard gereden. Geef ook zelf het aankomen verkeer lichtseinen voor de politieauto.

politie nieuw-zeelandEr zijn wegwerkzaamheden en men heeft oranje pionen liggen op de zijstroken neergelegd en een auto die ze uitzet staat op mijn helft. Een doorgetrokken gele streep, maar de aankomende auto gaat opzij. Denk om mij doorgang te verlenen, maar zie in mijn achteruitkijkspiegel de politieauto met sirene. Dus maak ruimte maar heb ook direct door het is voor mij. Dus auto aan de kant en de politieagent komt naast me staan. Vroeg waar ik vandaan kwam en of ik niet de auto's achter me gezien had. Ik dacht dat ik dan toch te hard had gereden. Blik op de weg Nieuw-ZeelandNu bleek dat ik bij het passeren van hun 72 km had gereden. Terwijl daar 100 km mocht worden gereden, dus dat ik het verkeer ophield. Dat zou normaal 125 dollar hebben gekost. Vroeg of ik soms moe was. Nee dat niet. Liet hem op verzoek de rijbewijzen zien. Dan is het goed , maar moest als ik weer voor in de file reed opzij gaan. We gaven elkaar een had. Net als ik weer verder wil rijden komt de cameraman met verslaggever naast me. Stelt me nog wat vragen en wat bleek we zaten in de Nieuw-Zeelandse versie van Blik op de weg de NZ High Way Patrol

Had zelf niet in de gaten dat er een camera meedraaide.eten op terras

's Avond konden we gezellig op ons eigen terras eten

Abel Tasman kustpad.

watertaxi abel tasman parkMet de watertaxi worden we naar ons startpunt gebracht. Maar daar voor varen we nog langs de Apple split Rocks en een zeehondenkolonie.

We hebben een prachtige relaxte wandeling langs de kust. Waarop we vol op konden genieten. Leuk was ook dat ik 6 Weka gezien hadden.

abel tasman park trailDie zijn zo tam dat ze naar je toekomen als ze denken als wat hebt. Ook de fantails is steeds weer leuk om te zien als ze je opzoeken in de hoop wat insekten te kunnen verschalken.

Vanavond een nasimaaltijd gemaakt en we hadden de zuster en zwager van Mies te gast.erg leuk en gezellig.

Dlougne ferrye volgende ochtend moeten we vroeg op weg voor onze overtocht met de ferry van Picton naar Wellington, waar de andere van de groep zich bij ons gaan voegen.

We gebruiken daarvoor de relaxte lougne op de ferry voor met hapjes/ maaltijden en drank. Rustig zitten en goed internet.

Nieuws

• 1e dag van de International Waendel Walk Wellingborough

WAT KAN IK ZEGGEN ? MOOI, MOOI, MOOI deze 1e dag van de International Waen...

• Pelgrimsdag Pelgrimshoeve Kafarnaum te Vessem

66 643354939 Thailand (5 uur tijdsverschil momenteel)/+31652788806
  • Cafe Tsjoch Drachten

Cafe Tsjoch Drachten bruin café

Café Tsjoch is een gezellig en sfeervol bruin café in hartje van Drachten. Een café dat voor een ieder wat te bieden heeft.

Bezoek de website
  • De hele wereld verbonden via VoIP

Goedkoop bellen via VoIP

De Wandelsite

De Wandelsite wandelen Met een groepje van 7-10 mensen een wandeltocht maken? Meld je aan voor de gratis wandelagenda

• Wandelsportvereniging OLAT

wsv OLAT wandelsportvereniging

wsv OLAT OLATNieuws Ons nieuwsblad, OLATNieuws, verschijnt 11 keer per jaar. Maandelijks ontvangen de leden het.

Bezoek de website

Zoek een wandeling

Aanmelden wandelreizen

Aanmelden

Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN)

Wandelpaden OLAT

OLAT heeft in de jaren verschillende wandelpaden uitgezet, waar gidsen van verkrijgbaar zijn

Overzicht bekijken

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.